Als je 16 bent en op zoek bent naar je eerste brommer in het VK, dan zien die goedkope bromfietsen uit China of India er verleidelijk uit. Vaak te koop voor minder dan de helft van de prijs van de bekende merken, zit er een addertje onder het gras bij deze goedkope bromfietsen of zijn het echte koopjes? Dit artikel is bedoeld om de belangrijkste nadelen van goedkoop kopen te schetsen.
Betrouwbaarheid — in sommige gevallen zijn goedkope scooters onbetrouwbaar gebleken. Als u bij een grotere leverancier koopt, is de kans groter dat u een betrouwbare fiets krijgt, aangezien een nationaal bedrijf zijn reputatie niet op het spel wil zetten en u eerder ondersteuning krijgt als er iets misgaat.
Kwaliteit — sommige van de aangeboden goedkope brommer kopen zijn slecht gemaakt van materialen van slechte kwaliteit, wat betekent dat onderdelen na korte tijd defect kunnen raken. Dit is geen probleem als je je fiets en je leverancier zorgvuldig uitkiest, en dit geldt trouwens of je nu online koopt of bij de fietsenwinkel verderop.
Beschikbaarheid van onderdelen — sommige importeurs verkopen je graag een 50cc bromfiets en dan, wanneer plotseling je buitenspiegel barst of je een nieuw stuk carrosserie nodig hebt, kan het moeilijk zijn om vervangende onderdelen te krijgen omdat ze geïmporteerd moeten worden uit, laten we zeggen, China. Controleer dus of de leverancier een voorraad aanhoudt van alle onderdelen in het VK.
Onderhoud en reparatie – er zijn enkele fietsenwinkels die alleen motormerken onderhouden die ze kennen en ze kunnen een beetje snobistisch zijn als het gaat om het onderhoud van uw goedkope bromfiets. Dus wat doe je als je er een hebt gekocht en je hebt onderhoud nodig? Het kan tegen die tijd te laat zijn om over dit probleem na te denken. Je moet voordat je koopt controleren of de leverancier een netwerk van reparateurs door het hele land heeft, zodat je de fiets gemakkelijk naar de dichtstbijzijnde kunt brengen.
Registratie — online leveranciers van goedkope bromfietsen geven u meestal een registratiepakket zodat u de scooter zelf kunt laten registreren bij de DVLA. Dit kan door sommige mensen als een nadeel worden gezien die verwachten dat de fiets al geregistreerd is, maar eigenlijk is het in uw eigen belang. Het probleem is dat als de fiets al is geregistreerd, deze “tweedehands” is wanneer u hem krijgt. Dus hoewel het vervelend kan zijn om een paar dagen te moeten wachten voordat u een kenteken kunt krijgen en de weg op kunt, bent u in ieder geval de eerste eigenaar van uw gloednieuwe bromfiets.
Montage — omdat deze goedkope bromfietsen meestal vanaf een centrale locatie worden geleverd, koopt u online en vervolgens wordt de fiets, of het nu een 50cc-bromfiets, een 125cc-motorfiets of wat dan ook is, door een koeriersdienst naar u verzonden. Dit betekent dat een aantal onderdelen door u gemonteerd moet worden, omdat deze anders beschadigd raken tijdens het transport. Sommige mensen zullen hier niet blij mee zijn, maar de realiteit is dat dit geen enorm nadeel is, omdat de onderdelen die u normaal gesproken moet plaatsen, gemakkelijk te hanteren zijn. Vaak is het een kwestie van de accu plaatsen, de spiegels vastschroeven en de topkoffer bevestigen. Daar hoef je geen monteur voor te zijn.
Online kopen — sommige mensen zijn huiverig om zoiets groots als een bromfiets online te kopen en zien dit als een groot nadeel van het kopen van een goedkope bromfiets. Dit is begrijpelijk; het is tenslotte een grote aankoop en u heeft waarschijnlijk nog niet eerder met de verkoper te maken gehad. Om het risico te verkleinen dat de transactie fout gaat, is het de moeite waard om wat huiswerk te maken over de leverancier. Zijn ze er al een tijdje? Zijn ze nationaal? Zie je hun fietsen in de straat waar je woont? U moet blij zijn dat u met een goede leverancier te maken heeft voordat u uw geld overhandigt.
Al met al, als de bovengenoemde nadelen kunnen worden overwonnen, zal het kopen van een goedkope bromfiets online bij een nationale leverancier u veel geld besparen, dus het is de moeite waard om serieus te kijken.